15 Aralık 2017

Mustafa TOPKARA19 Kasım 2017 , Pazar

Mustafa TOPKARA

ADAYIŞ

Bir önceki “ilişki nasıl kurtarılır” başlığı altında yazdığım yazıda, ilişkide “stratejik davranma” üzerinde durmuştum.
Yazıya gelen yorumlardan yazının rahatsızlık yarattığını gördüm.
Oysa ilişkide hepimiz zaten startejik davranırız, ancak bunları bilinçli bir şekilde yapmayız.
Durum böyleyse rahatsız olanlar için şu soruyu sormak isterim:
“Birinin sana kendini sevdirmek için bilinçsiz şekilde çabalaması seni rahatsız etmiyor da bunu bilinçli şekilde yapması neden rahatsız ediyor?”
Her ilişkide karşımızdakinin ilişkiye “bağlanmasını” istemiyor muyuz?
Kendimizi yaşadığımız ilişkiye “bağlamak” için çaba harcamıyor muyuz?
Bu “edimin” bilinçli olmasıyla bilinçsiz olması arasında nasıl bir fark var?
Acaba,
rahatsızlığının arkasında kendini “kurban” gibi hissetme endişesi yatıyor olabilir mi?

Çabayı “harcayan” ya da çaba “harcanan” olma durumunda da kendini kurban gibi hissetmek..
***
Mustafa İslamoğlu’nun “Adayış Risalesi” adlı kitabında insanın bu yönüne atıf yapılır.
Kurban olmaktan korkarken insan,
Bir yandan da en çok ihtiyaç istediği şey;
kendini kurban etmektir (kendini adamaktır).
İnsan için “kolay” olan başkası için yaşamaktır, böyle olmuştur hep.
İslamoğlu kitabında, insanın kendini Allah’a ve dinine “adamasını” işler.
İslamoğlu bunu bir “duygu durumu” olmaktan çok,
bilinçli bir niyet ve edim olarak tanımlar.
Aslında,
bu yaklaşımıyla çokça eleştirdiği “Tasavvufa” başka bir açıdan kapı aralar.
***
Tasavvufta müridden ne beklendiğini hatırlayın:
Mürid Şeyh bir şey talep ettiğinde,
bunu saçma gereksiz bulsa da
korkup kaygılansa da
zorlanıp sıkılsa da yerine getirmelidir.
Müridin kendini “şeyhe daması” beklenir.
Kendi kimliğini, kişiliğini şeyhinin kişliğiyle “değiştirmesi” beklenir.
Benzer beklentiler, davranış farklılığıyla birlikte “doğu mistisizminde” de vardır.
Budizm ve diğer uzak doğu dinlerinde de kişinin kıyafetlerinden kurduğu ilişkilere kadar herşeyi “dışarıda” bırakıp,
kendisinden beklenen davranışlara odaklanması istenir.
Tasavvuftan farklılıkları olsa da farklı olmayan;
kişinin bilinçli olarak,
kendi duygularından, beklentilerininden vazgeçmesi beklenir.
***
İlişkide de stratejik olarak kişinin kendini karşısındakine/ilişkisine adaması benzer bir durumdur ve benzer sonuçlar ortaya çıkartır.
Tasavvuf ve doğu mistisizminde temel hedef, kişinin kaygılarıyla korkularıyla yüzleşmesi,
toplumdan onay beklentisinin kırılması,
bunları yaparken ortaya çıkan zorlanmaya karşı direnç kazanmasıdır.
Kişinin ancak bu yolla “kemale” ereceği düşünülür.
Psikolojik açıdan baktığınızda ise kişi,
ancak böyle bir duygu/düşünce durumunda “kendisi olabilir”, bağımlılıklarından kurtulabilir.
Bir ilişkide kaygı duyarken/korku yaşarken kendiniz olabilir misiniz?
Kendinizi karşınızdakine kabul ettirmeye çalışırken, onun tarafından sevilme arzusuyla yanıp tutuşurken kendiniz gibi olabilir misiniz?
İlişkide yukarıda bahsi geçen duyguları hissettiğiniz için gerilime tahammülünüz, sabrınız yokken kendiniz gibi olabilir misiniz?
***
Stratejik olarak kişinin karşı tarafın seveceği, ihtiyaç duyacağı davranışları sergilemesi, aşıkken sergilediği davranışlar gibi “sonuç doğurmaz”.
Ya da kişinin kaybetme endişesiyle sergilediği davranışlar gibi “sonuç doğurmaz”.
Bunlara benzer ancak nedeni ve ortaya çıkaracağı sonuçlar “farklıdır”.
Mistisizmde de stratejik davranışta da “güdülenme” duygularla değil “bilinçle” olur. Aksine duygularınız bilincinizin söylediklerini yapmaktan rahatsızlık duyar.
Bu nedenle kişinin kendini bir kişiye ya da ilişkiye adaması
“bağımlılık edimi” olarak yorumlanamaz.
***
Hangi ilişkinizde daha çok sevdiniz?
Hangisinde daha çok sevildiniz?
Hangisinde daha çok bağlandınız?
Hangisinden sonra daha çok acı çektiniz? 
Bu soruların cevapları vardır,
ama  “Hangi ilişkiniz daha iyiydi?” sorusunun cevabı yoktur?
Daha iyisini aramak yerine elinizdeki ilişkiye odaklanmayı tercih etmek etmek, “mağlubiyet” değildir.
Vazgeçiş değildir.
Kendi mutluluğunu bırakıp bir başkasının mutluluğuna kendini adamak, zayıflık değildir.
Bunu ona bağımlı olduğu ya da ona aşık olduğu için değil;
Sevme becerisini,
bağlanma becerisini,
kişisel korkularını, endişelerini, saplantılarını, egosuyla ilgili zorlanmalarını yenmek için yapmak,
karşısındakini gerçekten önemsediği, onun buna değer olduğunu düşündüğü için yapmak.
Bunun adını siz koyun…
Iyi pazarlar herkese…

 


Bu yazı toplam 1 defa okundu.

Sizden Gelenler

Tarih : 22 Kasım 2017 , Çarşamba

maksut ıstranca

Kaç dönemdir başkanlık yap, burnundan kıl aldırma, halk ile arana duvarlar ör, ne oldum delisi ol, kibir abidesi gibi davran, randevu verme, belediyeyi keyfi ve özel mülkün gibi yönet, lüks ve israfı diz boyu yap, arkanda da kibirli avaneye belediyeyi yönettir, güç zehirlenmesine uğra.Sonra, görevden almalar başlayınca, sıcak pozlar vermeye çalış, halka, stö ne yakınmış gibi davran, birlik ve beraberlik pozları, mesajları ver, halkın hizmetindeyiz söylemlerine başla. Geçti borun pazarı, sür eşeği....Geç kaldınız, samimi değilsiniz, inanmıyoruz, zoru görünce gelişen manevralar.

UYARI: Sitemizde yayınlanan yazarlara ait yazılar, yazarların görüşüdür ve yazarları sorumludur. SAKARYA YENİHABER GAZETESİ sorumlu değildir. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Yorumda yasal sorumluluk yorum yapan kişiye aittir ve SAKARYA YENİHABER GAZETESİ sorumlu değildir. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında yorum gönderen muhataplarına dava açılabilmektedir. Yorum şikayet konusu olduğunda ,yazılı talep halinde adli makamlara bu yorumların IP adresleri verilmektedir.

GAZETE SAYFALARI

GAZETE ARŞİVİ

Arşivde Tarihe Göre Arama Yap

Arşivde Ara


 


 


 

 



 



Site İçi Arama

Anket Sorusu Diğer Anketler

SAKARYA'NIN EN BÜYÜK SORUNU NEDİR?

PUAN DURUMU


altın


SAKARYADA HALI YIKAMA SAKARYA HABERLERİ Sakarya'da Kiralık VinçSakarya OtelleriSakarya OtelSAKARYA HALI YIKAMASAKARYA DÜĞÜN SALONLARIİZMİR YOGA